Hur pratar vi coacher om coaching?
Coachingens utveckling sker snabbt och det är tydligt att fler och fler uppskattar och efterfrågar coaching. Eftersom yrkesmässig coaching inte är varumärkesskyddat får vi coacher ständigt förklara vad en coach gör. Att vara idrottscoach är lätt för andra att förstå eftersom det är så uppenbart vad en sådan coach sysslar med.
Igår kväll hade vi i nätverket Let´s Coach en spännande work shop efter ett mycket inspirerande föredrag om ”Coach som varumärke” av Susanna Stensdotter (Diplomerad Coach från Akademi Coachstjärnan). Många kloka tankar lyftes kring hur vi på bästa vis kan skapa nyfikenhet och ökad förståelse för vad yrkesmässig coaching är.
Idag finns det så otroligt många olika nischer inom coaching vilket tenderar att skapa förvirring kring yrkesmässig coaching som metodik. Vi måste bli tydliga i att föra fram coachingen som yrke och också prata om nyttan av coaching oavsett nisch. Ett begrepp som vi enades om är lätt att ta till sig är att föra fram coachen som ”en PT för hjärnan” ( vilket ICF Sverige använt i en artikel på mynewsdesk).
Det gillar jag skarpt. Coachen – din PT för hjärnan!